Onze aanpak
Hoe begin je als ondernemer met digitaliseren? Spectia Digital helpt je op weg!
Als je met data werkt, moet je dat wel op de goede manier aanpakken. Dirk Flohil, operational director bij Spectia Digital, vat het mooi samen: “Je moet eerst digitaliseren voordat je met data kunt werken. Als je die data hebt, moet je er ook nog mee kunnen werken. Dat zijn twee aparte stappen waar we ondernemers bij helpen.”
Ondernemers moeten zichzelf een aantal belangrijke vragen stellen als het om digitalisering gaat. Waar sta je op dit moment met je datagebruik, en in hoeverre is je bedrijf gedigitaliseerd? “Het is belangrijk om te beseffen dat je deze twee thema’s niet los van elkaar kunnen zien. Zonder digitalisering geen data, en zonder data kun je niet verder in je digitalisering”, legt Dirk uit.
Maximale waarde uit je bedrijf halen
Spectia Digital is opgezet om ondernemers te helpen om de maximale waarde uit hun bedrijf te halen. Om groei te realiseren. De oplossing ligt Spectia Digital in de technologie. “Elke ondernemer moet iets met de digitale wereld, daar kunnen we niet meer omheen. Maar digitale wereld, dat is een vaag verhaal. We zien twee belangrijke assen:
- De mate van digitalisering van jouw onderneming
- De mate waarin je gebruik maakt van je data
Dat klinkt als een open deur, maar er zijn bedrijven die heel digitaal werken, zonder veel data te gebruiken.” Spectia heeft de volgende visie op digitalisering: “Zo veel mogelijk schakels in het reguliere werk door systemen laten doen.”
“Op deze manier laat je mensen hun beste werk doen, omdat ze kunnen focussen op de zaken waar ze goed in zijn. Niet elk bedrijf kan op dezelfde schaal digitaliseren. Volledig digitaal werken kan wel, maar in uitzonderlijke gevallen. Denk aan Netflix, Uber of AirBnB: zij koppelen automatisch vraag en aanbod aan elkaar, zonder menselijke tussenkomst.”
Hoe werkt dat in de praktijk voor ondernemers? Data-driven werken is helemaal hip, maar wat betekent het nou eigenlijk? “Vaak proberen ondernemers te leren van het verleden, om zo voorspellingen te maken voor de toekomst. Maar dat valt in de praktijk vaak tegen. Denk aan een jaarrekening: die maak je een paar maanden na het afsluiten van een boekjaar. Dat betekent dat je stuurt op oude data, waardoor het effect van bijsturen en aanpassingen kleiner is. Dit geldt ook voor de stijgende energie- en grondstofprijzen. Als de levering van een nieuwe batch grondstoffen veel duurder is dan de vorige levering, moet je snel kunnen bijsturen op de prijs van het product dat je maakt. Dat kan met realtime data.”
Weinig saaie branches
Sturen op oude data is prima als je werkt in een hele saaie markt, waar prijzen weinig veranderen. “Maar de realiteit is niet zo. Je hebt te maken met allerlei factoren die heel erg variabel zijn. Grondstofprijzen, vertraagde leveringen. Of denk aan het begin van de coronapandemie, waarbij hele productieprocessen tot stilstand kwamen. Voorspelbaar gedrag is heel fijn, maar niet elke ondernemer heeft die luxe.”
Dat is voor Spectia de reden dat ze aansturen op proactief gedrag van ondernemers. “Dan reageer je niet op effecten, maar op de condities in je markt. Het resultaat? Je stuurt veel sneller bij. Data is helemaal niet het nieuwe goud, want aan data zelf heb je niks. Het gaat erom wat je met die data doet, hoe het je beslissingen beïnvloedt.”
Spectia Digital helpt je op weg
Waar moet je beginnen? Dat is niet de juiste vraag volgens Dirk. “Het gaat er niet om waar je begint, het gaat erom dat je begint.” Met een team van experts draagt Spectia stap voor stap bij aan de digitalisering en het gebruik van data. “We gaan op zoek naar een ritme dat past bij jouw onderneming, en zetten ambities concreet op papier. Je zult merken dat data na verloop van tijd je beslissingen echt kan beïnvloeden.”
Hoe gaan wij u helpen op het gebied van data en datavraagstukken?
Om een organisatie en de mensen digitaal te veranderen is het belangrijk dat het behapbaar is. Systemen en mogelijke veranderingen vragen veel van medewerkers. Is een implementatie al eens eerder mislukt? Het is belangrijk dat eerst de basis goed is.
Als we starten met een project gaan we samen met u doelen opstellen. Aan de hand van concrete doelen en meetbare resultaten gaan we aan de slag. Al na twee weken zijn de eerste resultaten zichtbaar. Zo kunt u als organisatie stap voor stap werken aan de toekomst. Door bijvoorbeeld elke twee weken een meeting te organiseren, of elke maand, ontstaat er ritme in de organisatie rondom de datavraagstukken.
Wij regelen de hele coördinatie rondom het datavraagstuk en samen hebben we de regie op strategisch niveau. Voor operationele vraagstukken maken we zelf een dashboard waar de data in gevisualiseerd wordt die ook daadwerkelijk nodig is om de organisatie te kunnen sturen. Met strategische vraagstukken gaan we met een team samen met u aan de slag om te zorgen dat uw organisatie toekomstproof is.
Meer weten of heeft u zelf ook een datavraag? Neem dan contact op met